Klantcase: TVM

ICT geeft TVM onderscheidend vermogen

TVM Verzekeringen in Hoogeveen is al jarenlang klant van Tectrade. Voor de verzekeraar is de ICT-infrastructuur cruciaal, onder meer voor het ontwikkelen van eigen toepassingen waarmee het bedrijf zich onderscheidt van andere verzekeraars. De bedrijfskritische IBM-systemen voor bedrijfsvoering, storage en back-up worden al jaren geleverd door Tectrade.

TVM, klantcaseVerzekeraar TVM is van oorsprong een gespecialiseerde verzekeraar voor de transportsector in de breedste zin van het woord. De afgelopen jaren zijn de verzekeringsactiviteiten breder geworden, maar transport blijft onverminderd de belangrijkste branche voor TVM. In omvang is de verzekeraar relatief klein, maar door de specialisatie in transport is TVM wel een toonaangevende niche-speler.

Bijzonder voor een dergelijke niche-speler is de relatief grote naamsbekendheid door sponsoractiviteiten in de sport, eerst met een wielerploeg en nu met een schaatsploeg. TVM is gevestigd in Nederland, maar heeft dochters in België, Frankrijk en Duitsland. Ook heeft TVM diverse kleinere partijen overgenomen, zoals recent twee scheepvaartverzekeraars.

Wat de werkwijze betreft is TVM een zogenoemde direct writer, dus een verzekeraar die rechtstreeks zaken doet met de klant. “Ons product is zekerheid, dat moeten wij goed kunnen leveren”, vat Hans Pothof, teamleider systeembeheer, de propositie samen. “Daar hebben wij de juiste programma’s voor nodig. ICT is dus cruciaal voor de bedrijfsvoering, en dat is eigenlijk altijd al zo geweest.”

Daarom beschikt TVM over een relatief grote eigen ICT-afdeling, ongeveer 25 mensen, op een totaal van 350 medewerkers. Een groot deel daarvan, tien mensen, is ontwikkelaar. “We schrijven zelf onze software omdat we toegespitst op onze klanten heel specifieke programmatuur hebben. Voor een klein deel gebruiken we wel standaard pakketten, maar we willen meer kunnen bieden dan die standaard pakketten. Met die toegevoegde waarde kunnen we onze klanten behouden.”

Onderscheidend vermogen

ICT speelt dus een belangrijke rol in het creëren van toegevoegde waarde voor de organisatie. “Bijvoorbeeld met polissen op maat, of schadepreventie. Wanneer een klant veel schade maakt geven we ze inzicht in alle kosten, zowel voor hen als voor onszelf. Ook de chauffeur maken we er bewust van dat schade meer is dan wat we uitbetalen, het kost een bedrijf door bijvoorbeeld stilstand net zo veel als de verzekeraar uitbetaalt. Als je aangeeft waar die schade vandaan komt kun je de schadelast naar beneden brengen en krijg je een lagere premie. Dat wordt mogelijk gemaakt door ICT, onder meer door de juiste informatie te halen uit onze systemen.”

Daarnaast heeft de verzekeraar Mijn TVM ontwikkeld, een internetsite voor de klant waar ze zelf veel dingen op kunnen doen, zoals wijzigingen doorgeven. “Dat is al vrij normaal voor personenverzekeringen, maar toen wij ermee begonnen bestond dat nog niet in onze branche. MijnTVM heeft niet direct invloed op de capaciteit van de hardware, maar wat wel belangrijk is de beschikbaarheid en minimaliseren van dataverlies. Je wilt niet dat een klant iets invoert waarna die informatie weg raakt. Dat zijn zaken die in de infrastructuur geregeld worden, daar moet je ook op hardwareniveau redundantie voor inbouwen.”

De afhankelijkheid van de systemen wordt dus steeds groter. “Vanuit systeembeheer hebben we veel te maken met Tectrade. Zij zijn onze hardwareleverancier, in de breedste zin van het woord. We zijn ooit bij Tectrade gaan werken toen zij als IBM-reseller onze AS400 machines gingen leveren, later zijn ze ook storage en back up gaan leveren. Voor de open systemen hadden we toen nog veel HP-systemen staan via een andere leverancier.”

Betrouwbaarheid

“Zes jaar geleden wilden we echter ook andere IBM-technologie gaan neerzetten. De achterliggende gedachte was dat we wilden centraliseren, dubbel uitgevoerd en gevirtualiseerd. Daar zijn veel oplossingen voor, maar we hadden al goede ervaringen met Tectrade en de bestaande IBM-machines moesten toch gekoppeld worden op storage niveau, dus hebben we voor een geheel uit IBM bestaande infrastructuur gekozen. Nu hebben we een compleet IBM-platform voor alle centrale systemen.”

Betrouwbaarheid is daarbij cruciaal. “We hebben de beschikking over twee panden in Hoogeveen, het hoofdkantoor en een tweede kantoor. In beide panden hebben we een computerruimte gebouwd met een glasvezelverbinding tussen beide datacenters. Onze storage, een DS 6800 en een N Series, is zo beide kanten op gespiegeld. Voor onze open systemen hebben we een Active-Active oplossing gecreëerd.

De serveromgeving bestaat uit vier fysieke IBM 3850 servers, en ook de clientomgeving bestaat uit vier fysieke IBM 3850 servers. Op de serveromgeving draaien honderddertig virtuele servers in een VMWare-omgeving, en de 350 clients draaien in een VMWare view-omgeving. De servers staan verdeeld over de twee datacenters in een active-active oplossing. “Voor onze iSeries hebben we in het hoofdkantoor een primair systeem staan dat wordt gespiegeld naar de andere kant. Als er wat mee gebeurt wordt de andere kant opgestart.”

Ondersteuning

Daarnaast heeft TVM nu nog een back up op basis van TSM, eveneens geleverd door Tectrade. “Die tapes worden extern opgeslagen, voor als er een echte ramp plaatsvindt waarbij beide gebouwen verloren gaan. Bovendien hebben we een uitwijkcontract met IBM via Tectrade, dus bij een echte calamiteit kunnen we uitwijken naar een andere locatie. De machines hebben we zelf in beheer, alle operationele beheer doen we zelf met de ondersteuning van Tectrade als er specialistische zaken aan de orde komen.”

Dankzij ICT kan TVM dus toegevoegde waarde bieden aan de klanten met zelfontwikkelde software en oplossingen. De gebruikers zijn daar nauw bij betrokken. “De projectwerkgroepen bestaan uit allerlei medewerkers die ermee moeten werken, die contact hebben met klanten, die met schade te maken hebben, ook op een hoog niveau. Zij bepalen wat ze willen hebben. ICT zit erbij, ondersteunt dat en maakt het.”

onderscheidend vermogen, ICT, TVM, Tectrade“We zijn al heel lang afgestapt van het idee dat ICT bedenkt waar zij mee moeten werken. De voorzitters van de projectwerkgroepen zijn de gebruikers zelf, zij zijn het die de kar moeten trekken. Ook de testen worden gedaan door de gebruikers zelf.”

De ICT is volop in beweging, onder meer op het gebied van de back up. “We zijn nu druk bezig om te kijken of we de back up niet beter kunnen regelen door een derde N-series in het datacenter neer te zetten. Je moet je afvragen of je steeds met tapes wilt blijven sjouwen, of dat je gebruik maakt van de mogelijkheden van de N-series, zodat de data in geval van een calamiteit snel terug kan worden gezet. De downtime is veel minder, je gaat de back up op een geheel andere manier regelen.”

Gedrevenheid

TVM werkt al lang samen met Tectrade. “Wat we daarin als meerwaarde ervaren is dat Tectrade weet wat we hebben en wat we willen. In het voortraject hebben ze goed meegedacht met de oplossing. Daar hebben ze vervolgens technisch invulling aan gegeven. Dat bleek de goede keuze te zijn. Er zit een ‘aanvoelfactor’ in, waarbij je merkt dat ze weten wat je zoekt. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. In mijn beleving voelen ze aan wat wij nodig hebben, en niet wat mooi is om te hebben.”

“Met de consultancy-kant van Tectrade heb ik zeer goede ervaringen. Hun gedrevenheid, betrokkenheid en vakkennis is vergeleken met andere bedrijven erg hoog. Bij nacht en ontij kun je daarop rekenen. Die complete service is voor mij een reden om de directie te adviseren ook volgende investeringen bij Tectrade te doen, maar als systeembeheerder ben ik natuurlijk niet de enige die erover beslist. Maar we nemen dit zeker mee in onze investeringsplannen. Ze doen meer dan dozen schuiven, het is een specialisme dat vraagt om specialistische kennis. Anders zouden we niet al jaren met ze samenwerken.”

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Mail naar info@tectrade.nl of bel +31 (0)345 547040.

Of vul het contactformulier in.

mautic is open source marketing automation

Send this to friend